دوره 3، شماره 9 و 9 و 10 - ( 1-1396 )                   جلد 3 شماره 9 و 9 و 10 صفحات 222-213 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

یار احمدی مهدیه، جلالی سهیلا. تحریف‌ناپذیری قرآن از نگاه آیت‌الله معرفت و ابن‌الخطیب. 1. 1396; 3 (9 و 9 و 10) :213-222

URL: http://hqarbr.faslnameh.org/article-1-222-fa.html


چکیده:   (1263 مشاهده)
قرآن کریم وحی الهی و سند حقانیت دین اسلام است. از دیر­باز تحریف یا عدم تحریف آن مورد­توجه بوده­است. منظور از تحریف قرآن و پذیرش آن، تحریف معنوی قرآن نیست، چرا­که برداشت­های مختلف از یک اصلِ ثابت خللی در آن اصل ایجاد نمی­کند؛ اگرچه این مسئله در قرآن رخ داده­است. آیت‌الله معرفت صریحاً این نوع تحریف را تفسیر به­رأی و مردود می­داند، ابن‌الخطیب نیز با توجه به معنایی که برای حفظ قرآن قائل است، آن را رد می­کند. تحریف لفظی دو قسم است: تحریف به زیادت و تحریف به کاستی. تحریف به زیادت به­معنای افزودن چیزی بر قرآن در­میان مسلمانان هیچ قائلی ندارد و اما تحریف به کاستی، یعنی کاستن از آیات قرآن، قائلانی دارد. مقاله حاضر شبهه تحریف قرآن را از نظر ابن­الخطیب مؤلف الفرقان و آیت­الله معرفت در کتاب صیانه القرآن من التحریف بررسی و مقایسه کرده­است. ابن­الخطیب به تحریف­پذیری قرآن، به­معنای موردنظر معرفت، تصریح نکرده­است؛ اما چه­بسا از برخی نظرات او چنین شبهه­ای برداشت شود؛ مانند معنایی که او برای حفظِ قرآن مطرح می­کند و نیز این­که تبدیل کلمه به کلمه­ای مترادف را برای سهولت قاری جایز می­شمرد.
 
متن کامل [PDF 345 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/11 | پذیرش: 1397/6/11 | انتشار: 1397/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب قرآن و علوم دینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Holy Quran & Religious science Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb