یکی از معروفترین تفاسیر شیعه که منبع تفسیر روایی برای دیگر تفاسیر تلقی شده؛ تفسیر علیبنابراهیم قمی است که بسیاری از روایات آن دارای سند و حتی برخی روایات عالی السند است. با اینوجود در انتساب این تفسیر به علیبنابراهیم نظرات و آراء مختلفی وجود دارد. مرحوم آقا بزرگ تهرانی بر این اعتقادند که سورۀ حمد و بقره با روایات منقول از علی بن ابراهیم آغاز شده و از سورۀ آلعمران تا پایان قرآن مربوط به ابوالجارود است. پژوهش حاضر به منظور بررسی صحت این نظریه، با روش توصیفی تحلیلی کلیه روایات موجود در ذیل سوره بقره و آل عمران و نساء را مورد تحلیل و بررسی قرار دادهاست. با تحلیل روایات واردشده در ارتباط با این سوره ها می توان گفت: مقایسه سوره بقره با سوره آل عمران و نساء نه تنها صحت این نظریه را تأیید نمی کند؛ بلکه اطمینان ما را به این که تفسیر سوره بقره به هیچ عنوان نمی تواند از علی بن ابراهیم باشد، بیشتر می نماید؛ زیرا درصد روایاتی که با اعتقادات شیعه سازگار نیست در سوره بقره بیش از سوره آلعمران و نساء است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |